Tuesday, December 22, 2009

SARAWAK.....AKU DATANG - PART 1

Pada 16 May 2008 aku bersama hubby mengikuti trip ke Sarawak 4 hari 3 malam bersama Koperasi Pegawai Kerajaan Kulim. Disebabkan tambang agak mahal so tak ramai yang join trip ni...Kami bertolak seawal 8.00 pagi di perkarangan Koperasi menaiki bas persiaran menuju ke LCCT KL untuk menaiki fligt Air Asia...Aku...excited la....


Ni group yang menyertai trip ni...sebelum naik flight kami bergambar kenangan beramai2

aku sebelum menaiki flight. Kami masing2 masih menunggu giliran. Kami kena berada di situ 3 jam sebelum flight tiba...actually banyak urusan yang harus dibereskan sebelum kami boleh memasuki flight....Pelbagai masalah dan karenah yang berlaku sepanjang urusan tersebut yang mengganggu proses tersebut...

Aku bersama hubby kali ni.....biasanya aku cuma pergi seorang diri...

Ini la flight yang menerbangkan kami ke awan biru...
Kami berada dalam flight Air Asia....kecik je flight tu....sempat aku minta stewardess ambik gambar kami sebelum flight terbang...
anak2 aku tinggalkan....huhuu sedih bercampur gembira...Flight kami tiba di Airport Kuching dalam pukul 6.00 petang. Kat sana time tu dah gelap. Kami dibawa terus ke tempat penginapan kami.

Esoknya aku dan yang lain2 dah ready nak dibawa oleh tourist guide ke tempat2 menarik di Sarawak.

Patung seekor kucing di tengah2 bandar Kuching.....

Kami yang masih di adalam bas terus menuju ke tempat lawatan....
Kami di rumah Budaya Sarawak....berbagai jenis dan bentuk rumah kaum masing2 yang boleh dilawati.
Aku di mini muzium....
antara replika patung2 yang dipamerkan...

Kami menyaksikan persembahan dari para penari kebudayaan Sarawak. Penuh satu auditorium time tu. Kira bernasib baik aku dan hubby masuk awal dan dapat duduk di barisan hadapan.

setiap hari begini la penari2 ni beraksi secara live...

penari2 tersebut membuat persembahan yang terbaik untuk para pelancong yang datang setiap hari...kagum aku lihat kesungguhan mereka..
melakukan aksi2 yang kadang2 membuatkan kami ketawa beramai2....sengaja nak mencuri perhatian kami...
tarian diselang selikan dengan sedikit lakonan....

tarian yang dipersembahkan memukau kami yang berada di situ...serasa aku nak menari bersama..hehee..

tarian wanita2 sarawak begitu lembut dan lemah gemalai...

antara penonton yang dijemput naik ke stage untuk merancakkan lagi persembahan..

Kami dibawa ke dewan makan untuk lunch sehabis selesai persembahan tu...Kami dihidangkan dengan nasi pulut yang dibungkus dengan daun pisang...wangi nasi tu. Makan sedikit je dah rasa kenyang.

Sesudah kenyang kami dibawa melawat rumah2 kaum di Sarawak...aku berusaha melalui titi orang sarawak ni..rupanya susah nak meniti titi buluh ni sehinggakan aku terpaksa menanggalkan kasut yang aku pakai...

aku yang ketinggalan di belakang...gayat sebenarnya..

Untuk melawati setiap rumah2 kaum Sarawak kami terpaksa berjalan di laluan titi pejalan kaki. Aku yang berkasut tumit menyulitkan perjalanan aku merentasi rumah2 tu...


*****************************
SAMBUNGAN DI "SARAWAK....AKU DATANG - PART 2"


0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 
Designed by Whitey Mommy