Wednesday, September 24, 2014

Mengapa sukar menurunkan berat badan






Assalamualaikum
Salam sejahtera





Kegemukan merupakan satu masalah besar wanita kerana ia boleh menjejaskan penampilan dan mengundang pelbagai masalah lain seperti kesukaran mendapat zuriat. 

Kegemukan jugak punca kepada penyakit diabetes, sakit kaki, mudah penat dan sebagai nya.

Mengapa sukar nya menurunkan berat badan bagi sesetengah orang walau pelbagai cara telah di cuba.

Jom kita cari punca dan kesalahan yang menyebabkan penurunan menjadi sangat sukar. 


PUNCA SUKAR TURUN BERAT BADAN :

Berikut adalah beberapa punca sukar turun berat badan yang dilakukan oleh rakyat Malaysia:

1. Kurang minum air kosong
Menurut Perunding Nefrologi Dr. Tan Wee Ming, salah satu cara dan kaedah terbaik untuk menjaga buah pinggang adalah dengan meminum air yang banyak. Air terbukti membantu buah pinggang kita berfungsi secara normal dan sempurna. Di samping itu, dapat menurunkan berat badan secara berperingkat.

2. Tidak sarapan pagi. Sarapan amat penting untuk turun berat badan
Makan pada waktu pagi membantu mengurangkan selera makan anda pada kemudian hari. Ini membantu untuk mengelakkan anda dari makan secara berlebihan. Cari makanan untuk serapan pagi yang mengandungi Protein tanpa lemak dan serat yang tinggi serta kandungan gula yang rendah

3. Tidak cukup tidur
Punca tidak cukup tidur boleh menyebabkan berat badan naik secara mendadak. Badan perlukan istirehat yang secukupnya bagi memudahkan penghadaman berjalan dengan lancar. Di samping itu, dilarang tidur selepas makan, pastikan tunggu dahulu dalam masa setengah jam kemudian baru baring untuk merehatkan diri bagi memudahkan proses penghadaman.



4. Makan makanan yang tak seimbang
Dalam bab makanan perlu memilih demi kesihatan. Jangan terlalu mengambil makanan yang berminyak secara berlebihan seperti ayam goreng, nasi goreng dan sebagainya. Kurangkan makan-makanan ringan dan makanlah makanan berfiber seperti produk bijiran terutama oat, buah-buahan dan sayuran. Pelajari makanan seimbang dengan Atkins

5. Metabolisma yang lambat
Untuk mempercepatkan kadar metabolisma ialah dengan tidur yang cukup, tidak stress, lakukan senaman dengan pemberat, ambil vitamin C dan minum teh hijau.

6. Makan lewat malam
Rakyat Malaysia selalu mengamalkan makan lewat malam ‘ngeteh’. Makanan pula penuh dengan kalori yang tinggi. Ini telah menyebabkan lemak terkumpul dalam badan. Seeolok-eloknya makan malam pada pukul 6.00 seperti apa yang telah dilakukan di asrama, kemudian jika lapar pada waktu malam pastikan makan tidak terlalu banyak atau sedang-sedang sahaja seperti 1 keping roti dan sebagainya sebelum pukul 11.00 malam. Apabila makanan terkumpul dalam perut ketika sedang tidur, makanan tersebut akan bertukar menjadi lemak akibat penghadaman yang kurang stabil.

7. Kurang bersenam untuk bakar kalori
Tidak perlu diterangkan lagi tentang keberkesanan bersenam untuk membakar kalori. Terpulang untuk anda melakukan. Bersenam lebih kurang dalam 15 minit sudah memadai.

8. Skip waktu makan
Tetapkan waktu makanan dengan teratur. Jangan sekejap hari ini serapan, tetapi besok hari tidak serapan. Perut perlukan jadual yang teratur dan seimbang bagi memudahkan proses penghadaman 


Adakah anda telah mengabaikan salah satu di atas? 
Mulai sekarang sila disiplin dan konsisten kan diri anda jika mahu penurunan berat badan menjadi realiti.

Dan proses menurunkan berat badan menjadi lebih mudah jika di amal kan set slimming yang benar benar sihat dan selamat untuk jangka masa panjang. Set Slimming Shaklee adalah pilihan yang betul. Anda boleh memilih set ini mengikut bajet. 




Antara nya : 

Set budget pilihan

LECITHIN
HERBLAX


UNTUK PERTANYAAN MENGENAI CADANGAN SET SLIMMING YANG BETUL ANDA BOLEH BERHUBUNG DENGAN SAYA. 

Fiza WhatsApp 0195021698

Facebook FIRDZALUV FAREEDA

Page PAKAR CANTIK DAN KURUS


0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 
Designed by Whitey Mommy