Wednesday, August 20, 2014

Cara terbaik atasi masalah selesema anak





Assalamualaikum
Salam sejahtera


Cara terbaik atasi masalah selsema anak-anak

Ibu bapa tidak akan senang hati apabila anak-anak dijangkiti selsema. Ini kerana anak-anak yang terkena jangkitan selsema selalunya akan merengek, nak berdukung, dan sentiasa nak kita ada dekat dengan mereka. Selsema selalunya terjadi apabila dijangkiti virus yang biasanya akan pulih dalam 5 hingga 7 hari tanpa mengambil sebarang antibiotik.

Ubat selsema tidak sesuai diberikan kepada kanak-kanak terutaa bawah 2 tahun kerana boleh melemahkan sistem pernafasan dan memberi kesan mengantuk. Beberapa contoh ubat yang memberi kesan mengantuk seperti chlorpheniramine (piriton), polaramine, actifed dan phenergan.

Macam mana cara terbaik untuk mengatasi masalah selsema anak-anak? Jom baca lagi.....

1. Semasa anak-anak tidur, tinggikan bahagian kepala. Ini boleh melegakan pernafasan anak-anak dan mengajar mereka bernafas melalui satu hidung semasa tidur mengiring.

2. Sekiranya bayi yang masih menyusu terkena jangkitan selsema, si ibu perlu memberi susu secara berbaring dan meletakkan bayi menyusu dia atas badan. Ia memberi keselesaan kepada bayi dan juga ibu. Ibu perlu memberikan susu badan yang kerap kepada bayi bagi memberi antibodi dan tenaga pada bayi

3. Digalakkan mandi air suam untuk memudahkan pernafasan.

4. Kanak-kanak digalakkan minum air masak/suam untuk melegakan tekak yang kering. Air masak/suam berfungsi untuk mencairkan kahak dan hingus serta memudahkan kahak keluar.

5. Bagi bayi, anda boleh guna penyedut hingus yang boleh didapati di farmasi atau kedai barangan anak-anak. Ada juga ibu bapa yang menggunakan kaedah menyedut guna mulut. Selalunya kaedah ini lebih berkesan. Anak pun kelihatan selesa.

6. Air garam juga boleh mengeringkan hingus. Kalau kat farmasi, minta 'saline nose drop'. Kalau nak buat sendiri pun boleh. Ambil 1/4 sudu kecil garam dan 8 oz air masak. Jangan terlalu pekat/masin. Isi air tadi dalam dropper dan titis sebanyak 2 titis dalam hidung bayi.

7. Penggunaan vapor rub dapat memberikan tidur yang lena pada anak-anak. Kandungan vapor rub membantu anak bernafas lebih baik namun tidak membantu mengurangkan hingus. Vapor rub perlu dielakkan penggunaannya kepada bayi bawah 2 tahun.

8. Petua ni memang saya amalkan pada anak saya. Kunyit hidup merupakan bahan yang telah digunakan oleh nenek moyang kita untuk melegakan selsema. Kunyit hidup boleh ditumbuk atau dicalitkan sedikit di atas batang hidung atau lubang hidung untuk memudahkan pernafasan.

9. Bapa terutamanya perlu elak anak-anak daripada asap rokok/ ubat nyamuk dan sebagainya yang boleh memburukkan lagi selsema anak.

10. Bagi kanak-kanak yang sudah pandai menghembus hingus, bolehla diajar menghembus hingus menggunakan tisu. Apa yang penting, pastikan mereka membasuh tangan selepas menghembus hingus untuk mengelakkan jangkita pada orang lain.

Selain daripada kaedah-kaedah di atas, ibu bapa juga boleh ambil suplemen seperti NUTRIFERON.




Mesti ada yang tertanya-tanyakan apa pulak Nutriferon ni..Ok saya ulas serba sedikit apa itu Nutriferon?

Nutriferon merupakan satu Formula Eksklusif yang dipaten oleh Shaklee yang tidak dijual di mana-mana kedai pun. Nutriferon diekstrak daripada 4 jenis tumbuhan iaitu biji labu, bunga Safflower, Honeysuckle Jepun dan biji Plantago yang mempunyai daya kebolehan mendorong kepada pengeluaran semulajadi interferon tubuh.

Di dalam bidang perubatan, suntikan interferon banyak digunakan untuk merawat penyakit hepatitis, kanser, hidrophobia (penyakit anjing gila), herpes, HIV dan lain-lain. Interferon amat berkesan melindungi diri kita daripada jangkitan influenza dan pelbagai jenis penyakit.
Manfaat utama Nutriferon

1. Mengukuhkan sistem imun dalam masa 3 hari - Satu-satunya interferon semulajadi. Interferon merangsang dan meningkatkan secara keseluruhan sistem imun tubuh dan mengerahkan sistem pertahanan semulajadi tubuh berfungsi untuk membunuh : T-cell, B-cells dan marofag.

2. Melawan kanser dan tumor - Interferon semulajadi mengandungi polisakarida yang merangsang dan mengaktifkan immunoglobin melawan sel-sel tumor dan kanser. Ia juga mengurangkan ketidakselesaan pada waktu rawatan kemoterapi.

3. Melindungi dari influenza - Mengimbangi kepada respon alergi persekitaran dan pencemaran udara, melindungi dengan berkesan daripada virus, mikrob termasuk selsema, flu, alergi, inflamasi dan influenza.

4. Meringankan stress dan kelesuan - Meringankan kemudaratan yang disebabkan oleh keresahan, stress, kelesuan dan gaya hidup yang sibuk.

5. Melambatkan penuaan - Formula unik Nutriferon ialah merangsang pengeluaran makrofag untuk mengurangkan radikal bebas, virus dan kuman. Sel-sel pun akan jadi lebih sihat.

6. Mengurangkan infeksi oleh pesakit-pesakit Hepatitis B & C - Nutriferon berkesan dalam  memerangi virus dan mengurangkan infeksi dan meminmumkan ketidakselesaan seperti kembung perut, rasa mual, dan lain-lain kepada pesakit Hepatitis B & C.

7. Mempertingkatkan menopaus - Hypertensi, tahap kolesterol yang tinggi, kitaran darah, dan masalah lain berkaitan menapaus akan menjadi lebih baik.

8. Mempertingkatkan PMS - Terbukti secara klinikal, mengurangkan simptom akibat ketidakseimbangan sistem endokrin iaitu kekejangan waktu haid, sakit belakang, sakit payudara, masalah jerawat, kegelisahan, insomnia dan mood swing.



0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 
Designed by Whitey Mommy