Monday, August 25, 2014

Derita si 'Tumit Tinggi'





Assalamualaikum viewers dan shaklee sekalian..



Memakai kasut tumit tinggi adalag sau kemestian bagi wanita zaman ini. Namun tahukah anda bahawa kasut tumit tinggi menyumbang kepada sakit yang dideritai oleh para wanita? Berikut adalah 10 senarai teratas sakit kaki yang selalu terjadi....

10 Senarai Teratas Sakit Kaki yang Dideritai oleh Para Wanita :
  1. Lepuh (55%)
  2. Rekahan Tumit  (45%)
  3. Veruccas (28%)- sejenis ketuat yang disebabkan oleh ‘human papilloma virus’ (HPV), yang berlaku pada tapak kaki atau pun jari-jemari kaki
  4. kematu (24%) – kulit yang menebal; menimbulkan kesakitan
  5. Kuku Mencengkam – (20%) dan kutu air (20%)
  6. Bunion (13%) – kecacatan bertulang pada pangkal ibu jari kaki yang besar
  7. Masalah Sendi  (11%)
  8. Bau kaki yang keterlaluan (9%)
  9. Artritis (8.8%) – keradangan menyakitkan dan kekakuan sendi
  10. Masalah otot (8%)




Ini berlaku kerana terjadinya kekurangan imbangan antara badan dengan kasut yang dipakai itu. Kajian dijalankan untuk menyiasat kesan kasut tumit tinggi terhadap tulang belakang dan send-sendi lain seperti pinggul dan lutut. Apa yang mereka dapati adalah dengan memakai dan berjalan menggunakan  kasut tumit  tinggi menyebabkan perubahan pada postur tulang belakang kerana tumit diletakkan dalam keadaan tinggi,manakala tulang pinggul berkeadaan terkeluar ke hadapan

Tekanan tersebut akan membawa kepada osteoartritis. Bukan sahaja sendi akan terjejas, telah dilihat bahawa pemendekan otot betis dan dan tendon Achilles, jika berjalan dengan tumit tinggi. Ini akan meningkatkan kadar kelaziman fasciitis plantar yang mengikut ahli fisioterapi tiada penawar yang cepat melainkan rawatan berterusan dan harian.



Osteoarthritis berpunca dari kehilangan bendalir pada sendi yang akan mengakibatkan pergeselan pada tulang ke tulang yang akan menyebabkan kesakitan ketika berjalan dan melakukan aktiviti fizikal.





Fasciitis plantar pula berpunca daripada tekanan keatas tendon yang akan mengakibatkan kecederaan yang kesakitan yang berpanjangan jika tidak dirawat secara pakar dan berterusan. Akibatnya penderita sakit ini akan mengalami kesakitan yang berterusan di bawah tumit kaki ketika berjalan.

Begitu deritanya si Tumit Tiggi ini... Pelbagai kaedah yang boleh dilakukan untuk mengurangkan simptom dan kesakitan itu antaranya : 

1. Bertukar kepada kasut comfort






2. Bertukar kepada kasut yang lebih rata permukaannya




3. Pengambilan kalsium setiap hari






4. Pengambilan suplemen kesihatan yang semulajadi secara konsisten





Cadangan dari Shaklee adalah advanced joint health tablet dan Ostematrix yang mampu membantu membekalkan kalsium dan mengurangkan kesakitan terhadap penderita ini.



AJHT (advanced joint health tablet) membantu dalam meningkakan keselesaan sendi dan pergerakan .Diformulasikan daripada 100% sayur-sayuran dapat membantu bagi penderita si tumit tinggi.




Ostematrix pula membantu membekalkan kalsium harian yang kekurangan didalam sendi dan tulang kerana kekurangan pengambilan kalsium pada setiap hari . Ia membantu untuk melegakan kesakitan dan stress pada si pesakit.

Mahu dapatkan set sendi ini?

Boleh terus hubungi saya terus 

Fiza Wassupp 0195021698



Credit to   ---->



Related Posts with Thumbnails
 
Designed by Whitey Mommy