Thursday, May 31, 2012

bubur..bubur..setiap pagi bubur...






Salam....



Bubur...bubur...
setiap pagi bubur...bubur setiap pagi...kakaa...
begini la kejaan setiap pagi untuk bekalan si Firas...tak jemu mama ni seawal pagi bersilat di dapur kekekee...tadak mana la bersilat nya..bubur mudah je buat nya...semudah abc...123..men campak bahan je...siap!


Selang minggu pasti bertukar menu si Firas..anak tak lah jemu mana pun mengadap menu tu hari2...mana la dia reti tau sedap ke jemu ke main nganga je haa...tapi si mak nya ni yang jemu dok buat menu yang sama jek kan...so tukar2 la...











main campak je..mudah..beras dah kisar halus buat siap2 untuk 1-2 minggu punya stok...
yang ni bubur campo carrot, mangga, ayam...




ni bubur ni aku campo pisang + ikan bilis...
ikan bilis memang tak penah takde dalam bubur Firas...sebagai perasa bubur..kalo tak letak cam tawar la pulak...pisang tu aku lenyek2 pastu terus campak dalam bubur yang hampir masak...pastu blend campuran bubur kasi betul2 halus...tanak la tercekik pulak dak Firas kang...



 yang ni pulak...rolled oat campo pisang...hehee 
Firas punya menu bila terlewat bangun...biasa la kadang terlajak tido nya..penat punya pasal...ehehh..


 
bubur campo sawi dan ikan bilis ni...ikan bilis lagi...hihi
kadang2 tuka gak kepada ikan merah...ikan sardin...cuma ikan salmon je belum try...




ku guna beras organik untuk bubur Firas...mudah kan dia untuk poo poo nih...Firas ni sembelit sejak lahir poo poo cuma seminggu sekali...bila dah start makan beras ni haa amik sehari 1-2 kali poo poo...hehehee...







 cuba2 buat kentang putar + sup ayam + ikan bilis skt dalam sup tu ...sedap wehh...si mama mamam sekali tau...Firas menggeletik suka makan kentang ni...tak sudah2 nganga je mulut...tak sempat2 mana nak suap..dia dah siap bunyi...'amm..ammm' hehee sweet je bunyi tu...



gini la setiap pagi menunggu bubur masak sambil2 siap kan bekalan ebm...emm banyak koje kan mak ni..hehee...



ni bubur untuk pagi ni..pic fresh lagik...
ku campo kentang, ayam, ikan bilis dan daun sup kasik wangi bubur...nyumm!



jomm..breakfast bubur!






20 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

waahh..terliur la pulokk!!

Nieyl said...

wah!byk nyer resepi..nnt leh la minx resepi kat akk...:)

Anje a.k.a Mama_Balqis said...

wah memang berbangga la dengan akak ni, gigih wat untuk firas...pembakar semanagt ni...

♥cikmOt♥ said...

jarang buh ikan bilis tuk anak...sebab kadang bila bilis tu kita blend halus pun, serdak dia masih terasa..huhuhu...

AnneRaini said...

untungnya firas..mama die rajin masak..

Nens Collection said...

ADUSS..TERLIURNYER..DIKALA PUASA NI..HEHE
BERAS ORGANIK BANYAK DIJUAL DIE PASARAYA KAN KAK FIZA..SY PUNYER AMMAR PON SEMBELIT..

Myra Jay said...

Nampak sedap la pulak, terus rasa lapaq bubur :)

~aSHa~ said...

kalo rumah dekat leh tumpang sekaki..eheheheheh bagi beras..masak sekali...ehehhe

lieyalatif said...

ermmm sedap2 bubur firas...lagi laa bertambah bam bam anak teruna fieza nie....seronok kan fieza buat bubur budak2 nie....ade jek nak cube bende baru tuk bubur dieorg.....mcm lieya srkang dah senang sikit la keje sebab dayyan dah tak mkn bubur....dulu kalo mkn bubur kene makesure halus betul takut tercekik ke ape kan......

semoga firas bertambah sihat dan gebusss yeak sayang!!

ieda said...

bestnya firas.byk menu

|| NaFiRaa || said...

Rajin nye lah mama firas nih..
patutlah firas semangat sungguh badannye.. kagum habes dengan fiza..

ieda said...

adehhh penangan org pose ! ..
tgk bubur firass punn akk dah meleleh ! .. mencik tul ekekek ;)

syariza09 said...

ooo patut la firas bambam, mamanya masak sedap2 :)

[-suziey-] said...

rajinnya fiza buat bubur utk firas..kt dulu nestum je..huhu..elok la bg foods yg penuh nutrition..

Masya said...

rajinnya.... sarapan bubur sempoii janji boleh tahan sampai ke petang hihihihihi....

mane faris x bam bam.. macam² perisa bubur...

rATu kEBaYA said...

bukan firas je pandai nak buat bunyi macam tu.. ni makcik yang ni tgk pun nak berbunyi yg sama jugak.

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

inila rahsia buat firas makin tembam yer..
ghajen la mama die.. =)

LYAfrina said...

seronokknya tgk buat psediaan ni smua..ni rsa nk baby ni

Izan Ishak said...

wahhh...macam2 bubur ada! syoklah firas mamam skrg ye kak...

mamyharraz said...

hamboii sedapnyan resepi bubur budak hensem..kalau camni gayanya makcik yati pun suka nak mkn ;)

Related Posts with Thumbnails
 
Designed by Whitey Mommy